Παρασκευή, 7 Ιανουαρίου 2011

Τα 10 «κλειδιά» της ευτυχίας

Κηπουρική, δουλειές του σπιτιού, μεγάλη παρέα φίλων, σταυρόλεξα, περιέργεια και διάθεση να μάθει κανείς καινούργια πράγματα.

Όλα αυτά μπορούν να αποτελέσουν μικρές καθημερινές ασκήσεις που βοηθούν τον εγκέφαλο να μείνει διαυγής και τους ανθρώπους να βρίσκονται σε .εγρήγορση και να έχουν πνευματική ευεξία, υποστηρίζουν οι ειδικοί.

Σύμφωνα με την ψυχολόγο κ. Μαριέττα Ρήγα- Πεπελάση, «ο σύγχρονος τρόπος ζωής με τα εξοντωτικά ωράρια εργασίας συχνά δεν μας αφήνει τα περιθώρια να κάνουμε τα απλά και κυρίως αυτονόητα πράγματα που διασφαλίζουν πως θα είμαστε όχι απλά υγιείς πνευματικά, αλλά και χαρούμενοι».

Πέντε βήματα

Πρόσφατη έρευνα της κυβερνητικής βρετανικής δεξαμενής σκέψης Foresight, στην οποία έλαβαν μέρος περισσότεροι από 400 επιστήμονες, υποστηρίζει ότι υπάρχουν πέντε βήματα προς την ευτυχία. Αυτά είναι: η ανθρώπινη επαφή και η σύνδεση με τον κοινωνικό περίγυρο, η καθημερινή γυμναστική ή άσκηση, η περιέργεια, η διάθεση για γνώση και τέλος η τάση να μοιράζεται κανείς πράγματα και να βοηθά τους γύρω του.

Για την ψυχολόγο και σύμβουλο ψυχικής υγείας κ. Θεοδώρα Μίνου, «η πρώτη και κυριότερη συμβουλή για όποιον επιθυμεί να έχει πνευματική ευεξία είναι να αφιερώνει χρόνο στον εαυτό του. Πρέπει οπωσδήποτε κάποιες στιγμές της ημέρας να κατορθώνουμε να αποκοβόμαστε από τη ρουτίνα και το άγχος αν θέλουμε να διατηρήσουμε το μυαλό μας σε φόρμα. Πρέπει με δυο λόγια να εκπαιδευτούμε να διαχειριζόμαστε το άγχος μας και να είμαστε ψύχραιμοι».

Η κ. Μίνου σημειώνει ότι υπάρχουν κάποια τρικ για όποιον επιθυμεί να το καταφέρει. «Για παράδειγμα, καθημερινά πρέπει να θέτουμε μικρούς στόχους και όχι μεγαλεπήβολους. Οι μικροί στόχοι όχι μόνο κρατούν τον εγκέφαλό μας σε εγρήγορση, αλλά επιτυγχάνονται ευκολότερα και σε μικρότερα χρονικά διαστήματα, γεγονός που προσφέρει την αίσθηση της ικανοποίησης. Αντιθέτως, οι μεγάλοι στόχοι συνήθως αργούν, με αποτέλεσμα να νιώθουμε απογοήτευση, κατάσταση η οποία μπορεί να επηρεάσει την απόδοσή μας», λέει.

Καθοριστικές οι ανάγκες

Ένα ακόμη μυστικό που αποκαλύπτει η κ. Μίνου είναι «να ακολουθούμε τις ανάγκες μας. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι των οποίων η επαγγελματική δραστηριότητα συνεπάγεται συχνή επαφή με πολλούς ανθρώπους έχουν την ανάγκη για κάποιες στιγμές μοναξιάς και αυτοσυγκέντρωσης. Άρα το μυστικό για αυτούς είναι να περάσουν κάποια ώρα μόνοι τους στον καναπέ του σπιτιού τους χαλαρώνοντας. Από την άλλη, όσοι δεν έρχονται σε επαφή διαρκώς με κόσμο λόγω επαγγέλματος έχουν εντονότερη ανάγκη να συναναστραφούν με φίλους και γνωστούς και αυτό πρέπει να κάνουν για να γεμίσουν τις μπαταρίες τους».

Η σύμβουλος ψυχικής υγείας επισημαίνει ότι γενικά «η ανθρώπινη επαφή και η γνώση ότι υπάρχει ένας κοινωνικός περίγυρος, μικρός ή μεγάλος, που θα σταθεί δίπλα μας σε κάθε δύσκολη στιγμή ή θα συμβάλει στο να περάσουμε ευχάριστα κάποιες ώρες, είναι αδιαμφισβήτητης σημασίας για την ψυχική μας υγεία».

Κηπουρική και πλέξιμο εκπαιδεύουν τον εγκέφαλο!

Η Λίζα Βάρβογλη, ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια και εντεταλμένη διδασκαλίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, επισημαίνει πως υπάρχουν και κάποια πιο «πρακτικά» κλειδιά για την πνευματική ευεξία και την καλύτερη λειτουργία του μυαλού σε καθημερινό επίπεδο.

«Άσκηση, όχι μόνο στο γυμναστήριο, αλλά ακόμη και περπάτημα στη γειτονιά, κηπουρική ή δουλειές μέσα στο σπίτι μάς κρατούν μακριά από την καθιστική ζωή και την καθήλωση μπροστά σε μια τηλεόραση και κρατούν τον εγκέφαλο σε εγρήγορση. Σωστή διατροφή, δηλαδή καλό πρωινό, σνακ με ξηρούς καρπούς- κατά προτίμηση ανάλατους- πολλά αντιοξειδωτικά φρούτα και λαχανικά και ψάρια πλούσια σε λιπαρά βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου», λέει.

Μια ακόμη άσκηση σύμφωνα με την κ. Βάρβογλη είναι «να κάνουμε κάτι διαφορετικό από τις καθημερινές μας συνήθειες. Ακόμη και αν αυτό είναι να πιάσουμε την οδοντόβουρτσα με διαφορετικό χέρι απ΄ ό,τι συνήθως. Τέτοιες διαδικασίες οξύνουν την αντίληψή μας». Συμπληρώνει δε ότι «η ενασχόληση με παζλ, σταυρόλεξα, σουντόκου, ακόμη και πλέξιμο αποτελούν μια ευχάριστη εκγύμναση του εγκεφάλου, ενώ καταπραΰνουν ταυτόχρονα το στρες».
«Τέλος, εξαιρετικά αποδοτικό είναι να βάζει κανείς τον εαυτό του να απομνημονεύει πληροφορίες και να αποφεύγει το χαρτί και το μολύβι και φυσικά την τεχνολογία- υπενθύμιση στο κινητό, τον Η/Υ κ.λπ. Έτσι ο εγκέφαλος εργάζεται και δεν τεμπελιάζει», τονίζει.
Πηγή : ΤΑ ΝΕΑ .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε και εσείς το σχόλιο σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...